20 Ekim 2014 Pazartesi

YOĞURT MAYALADINIZ DA TUTMADI MI? ÜZÜLMEYİN, LOR PEYNİRİ YAPALIM;)

Market yoğurtlarından tat alamayıp, uzun süre bozulmadıklarını gördükçe ve "içinde ne var da bu kadar geç bozuluyor" düşüncesi içimi kemirdikçe, klasik anne yöntemiyle yoğurt mayalama teşebbüslerim başladı.

Annem yoğurdumuzu genellikle evde mayalardı.
Yediği içtiği belli olan hayvancağızların temizce sağılmış ve içine su karıştırılmamış sütlerinden alır, sütü güzelce kaynatıp serçe parmağı yanmayacak sıcaklığa erişinceye kadar soğutur, maya olarak kullanacağı ve oda sıcaklığında olan yoğurdu yeni kaynamış sütten bir kaşık alarak ayrı bir kapta şöyle bir karıştırır, sonra da sütün içine dökerdi. Mayalanacak süt kalın battaniyelere, örtülere sarılır, bir kenarda bakterilerin sütü yoğurda çevirmesi beklenirdi.

Hafızamda kalan tüm bu işlemleri yapabilmem için öncelikle İstanbul gibi bir yerde güvenilir süt bulmak gerekiyordu.
Bir yakınımız vasıtasıyla Beykoz'un yeşilliklerinde kendi halinde otlayıp, yeşilliklerle beslenen ineklerden sağılan sütü haftalık olarak temin etme şansımız doğdu. Cidden mutlu oldum. Çünkü süt satan çok ama temiz mi, içinde su var mı, bu hayvancağızlar yapay yem mi yiyor soruları hep aklını kurcalıyor insanın...

Öyle böyle derken, büyük bir heyecanla sütü mayaladım.
İlk seferinde (sonradan fark ettiğim, mayalayacağım kabın özelliğinden ötürü, el alışkanlığıyla vakumlama yaptığım ve ortamda hiç oksijen bırakmadığımdan) süt yoğurda dönmedi maalesef.
Bu yüzden ne süt ne de yoğurt kategorisinde değerlendiremeyeceğim sıvıyı dökmek durumunda kaldım.

İkinci denemede (henüz hatamı fark etmemiş olduğum için) aynı hatayı yine yaptım ve yine yoğurdum tutmadı:-/
İkinci kez 2.5 litre sütü lavaboya dökmek hem sütünü aldığım hayvancağıza, hem satıcısına hem de kendime karşı işleyeceğim bir ayıpmış gibi hissettiğimden, anneme akıl danıştım ve aldığım cevap "mayalayıp da tutmayan sütü kaynatarak lor peyniri yapabilirsin" oldu.

İnternetten de baktım nasıl olurmuş bu iş diye ve bismillah deyip, başladım kaynatmaya...
Yoğurda dönmeyen süt, kaynamaya başlayınca kısa bir sürede üst kısımda yoğun bir tabaka oluşturuyor, alt kısım tamamen sıvı halde dipte duruyor.
Üstteki yoğun tabakayı bir süzgeçle süzerek alttaki sıvıdan ayırıyoruz.
Bu yoğun tabakayı tekrar kaynatmaya başlıyoruz. Bir müddet sonra küçük topaklar halinde lor peyniri oluşmaya başlıyor. Ve seviniyorsunuz:)
İçine istenilen ölçüde tuz koyup, bir müddet daha kaynatıyorsunuz.
Suyun güzelce buharlaşması (lor peynirinin hemen bozulmaması için) önemli. Bir de dibini tutturmamak için arada bir karıştırmak güzel olacaktır;)


Fotoğrafın kusuruna bakmayın artık, iki arada bir derede çekildi;)

Lor peynirinin içine isterseniz çörek otu ya da maydanoz eklenebilir, ben ilave etmedim.
Lor peynirini afiyetle yedim;)
İlk etapta süzdüğümüz sıvı kısım da kalsiyum bakımında çok zengin oluyormuş.
Doğrudan içilebilir diye duydum ama tadını o haliyle pek seveceğimi sanmıyorum.
O yüzden çorba yapılacak suya ilave etmek gibi bir fikir geldi aklıma ama fırsatım olmadığı için deneyemedim.

Durumlar böyle...
Her başarısızlık, insana yeni bir şey öğrenme fırsatı sunuyor belki de...
Kim bilir? :)

26 yorum:

Unknown dedi ki...

Anneciğim de aynısını yapardı, süt tutmadı mı hemen lor ve akabinde börek :))

Yasemin dedi ki...

Aaaa süpersin benimde tutturamayıp dökmüşlüğüm var sütü, valla helal, iyi oldu bu tarif :))

resim defterimm dedi ki...

Çok iyi fikir :)

Kizlierkeklikedili dedi ki...

Şahane bir değerlendirme, ellerinize sağlık! Sonunda çok da uzak olmayan bir zamanda ben de kalkışacağım yoğurt mayalamaya :) Sırf lor peyniri de yapabilirim aslında, en sevdiğimdir ♥

günlük yaşamım dedi ki...

elinize sağlık .. ben de çok severim değerlendirmeyi :)

Bak Bu Harika dedi ki...

bende tutmayan yoğurdu 30 derece fırında biraz bekleltiyorum hemen tutuyor:)

Bak Bu Harika dedi ki...

seni izlemeye aldım. Ben de bloğuma beklerim. www.bakbuharika.com

birdunyafikir dedi ki...

Özlem; ne varsa annelerde var zaten:) Biz ucundan ancak tutmaya çalışıyoruz işte...

Yasemin; işe yaramasına sevindim:)

resim defterimm; teşekkür ederim;)

Kızlı Erkekli Kedili; teşekkürler. En kısa zamanda denemelisiniz;)

günlük yaşamım; insan mutlu oluyor, değil mi? Çöpe gitmekten kurtardığımız her zerre kârdır benim gözümde.

Bak Bu Harika; aaa, hiç duymamıştım:) Hoş geldiniz bu arada...



Unknown dedi ki...

Ne güzel bir değerlendirme olmuş,dökülen her şeye çok üzülüyorum.Ellerinize sağlık.Sevgiler..

birdunyafikir dedi ki...

Mehtap Hanim; kısıtlı kaynakları verimli bir şekilde kullanmalı, bu yüzden de hep değerlendirme yöntemlerine yönelmesi, değil mi;)

MehtapveKitap (Asabi Bakire) dedi ki...

Yeni keşfettim sizi , biz de arada lor yaparız annemle. Ellerinize sağlık , bana da beklerim :)

~♡ηυяѕαℓкιмι™ dedi ki...

Ziyan etmemek ne güzel fikir..
Her şeyi böyle basit fikirlerle dönüştürebiliriz aslında.. Sevgiler.

deeptone dedi ki...

alla alla bunu anneme sölüyüm. onluk pratik bilgi bu :)

deeptone dedi ki...

or yemiyom ama du anneme sölüyüm. annemlik bilgiii :)

birdunyafikir dedi ki...

Asabi Bakire; anneler iyi biliyor bu işleri;)

~♡ηυяѕαℓкιмι™; sınırlı kaynakları en akılcıl şekilde kullanmalı;)

deep; annen eminim biliyordur:) Anne yaniiii! Bilmedikleri yok ki:)

reyhane dedi ki...

Çok iyi fikir..

birdunyafikir dedi ki...

reyhane; teşekkürler;)

müfred dedi ki...

Bir keresinde yoğurt yapmaya çalışırken hiç tutmamıştı. Yoğun bir süt kıvamındaydı sanki. Ben ekmeği de evde yaptığım için hamurun içine karıştırdım. Gayet güzel oldu.

Eğer sulu yoğurt olursa da ayran yapıyoruz veya çorba.
Bozulmayan hiçbir şeyi atmamak lazım.

birdunyafikir dedi ki...

müfred; ekmek hamuruna karıştırmak da güzel bir fikirmiş:) Zayi etmemek lazım hiçbir şeyi...

Unknown dedi ki...

Kalan suyuda dokmeseydin keske. Icine sehriye,biraz yag,tuz,dereotu koyup cok guzel corba yapabilirdiniz

apple dedi ki...

Ben de yaptım süper oldu :) ve sütü ziyan etmediğim için de kendimi çok iyi hissettim, ilk defa kendi peynirimi tüketecek olmanın keyfi de cabası..çok teşekkürler :)

birdunyafikir dedi ki...

apple; insanın kendi ürettiği bir şeyi tüketmesi gerçekten büyük mutluluk veriyor insana:)

birdunyafikir dedi ki...

Unknown; çorba... Gayet mantıklı:)

Unknown dedi ki...

Bi mqgdurda ben . Mayaladim tutmadı bakalım fırına koyucam annem dedi . Önceden ısıtılmış koy . Tutarsa tutar . Dua edin hanımlar . :)

Unknown dedi ki...

Benim de bu sefer yoğurt tutmadı, aldığım gibi kalorifer peteğinin üstüne koydum dört saat sonra yoğurdum hazır ☺️

Adsız dedi ki...

Sut kesildi lor oldu ama dibi yandigi icin koku sindi tuketebilirmiyim yoksa yanmadi yanik kikusu sindi